Frida laddar - Det är dags för en ballad att vinna!

Jag sitter och kollar upp allt om årets melodifestival som börjar i morgon (lördag). Eftersom jag är ett melodifestival freak, älskar schlager och väldigt intresserad av melodifestival historia så är detta en kul tid för mig. Och det är nog det program som jag har mer åsikter kring än någon annan. Så det är lite jobbigt också haha :P När man ser på sitt inspelade videoband från melodifestivalen 1984 med Herreys så håller man med om att det var bättre förr, dock ingen action. Men det var så himla enkelt förr nu är det så mycket regler och deltävlingar och dueller så man blir snurrig såhär går det till:

I finalen deltar två vinnare från respektive deltävling samt ytterligare ett bidrag som utsetts av en internationell jurygrupp. Vinnarna av deltävling 1-4 respektive de bidrag som går vidare till Andra chansen utses av det svenska folket genom telefonomröstning. Vinnaren av finalen utses genom sammanvägning av rösterna från 12 jurygrupper (inklusive internationella jurygruppen) och telefonomröstningen bland svenska folket.

I år så är jag inte särskillt imponerad av artisterna! Blev riktigt besviken faktiskt: http://svt.se/2.120904/artisterna

Jag har inte hört låtarna men efter att bara har sett listan på artister så tror jag stenhårt på Darin. Jag har redan vetat om många som ska vara med eftersom min syster öppnade bidragen till festivalen förut och sa redan då att Darin har en jättebra låt och har redan vinst tippat honom för längesen. Dessutom är det en ballad och jag tycker att det är dags för en ballad att vinna! Det har inte vunnit en ballad sen 1998 och varför inte ställa upp med en ballad i ESC det är bara köra på vi vinner ju endå aldrig. 

Så Melodifestivalen är ett hett ämne här hemma nu. Jag och pappa satt under middagen och diskuterade vilka vi trodde skulle gå vidare till final i morgon. Vi båda trodde stenhårt på Ola men när jag sa Salem al Fakir också så höll han inte med, han sa "Nej han har en dålig låt" "Hur vet du det?" "Resurse" Haha va fan har min familj bättre koll än mig nu helt plötsligt.

Ska bli spännande att kolla jag tippar på att Ola och Salem al fakir går till final får se om jag har rätt ;)

Programledarna
Årets programledare. Är överlycklig att Måns är med äntligen blir det lite mer glamour och stil i Melodifestivalen. Tacksam för att slippa Petra Mede som förstörde hela festivalen förra året enligt mig lixom Lena Ph gjorde år 2006 (? rätta mig om jag har fel). Ser gärna Jill Johnson igen som programledare då hon gjorde bra ifrån sig i sin programledarroll 2005 :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0